58 / 100

🔔 CFM (ang. Car Fleet Managment) od wielu lat cieszy się sporą popularnością zarówno w Polsce, Europie jak i na całym świecie. Na czym tak naprawdę polega zarządzanie flotą pojazdów? Czy usługa przeznaczona jest wyłącznie dla dużych flot samochodów? Jakie są plusy i minusy tego rozwiązania dla użytkownika? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

CFM to usługa outsourcingowa, która m.in. pozwala nam optymalizować koszty prowadzonej działalności poprzez ich przewidywalność i stałą wartość. Innym znaczeniem Car Fleet Managment może być tzw. full leasing service, który to od tradycyjnego leasingu różni się tym, że w koszt raty są wliczone wartości dodane tj. obsługa serwisowa, ubezpieczenie, dodatkowy komplet (lub więcej, w zależności od przebiegu) opon zimowych wraz z wymianą i przechowaniem, a także assistance 24h z autem zastępczym ekwiwalentnej klasy. Tradycyjny leasing operacyjny lub leasing finansowy zawiera jedynie pokrycie kosztów finansowania auta uwzględniając stopę amortyzacji pojazdu, pozostałe elementy są jednak po stronie użytkownika.

Car Fleet Managment nazywany jest także wynajmem długoterminowym. Jest on usługą skierowaną zarówno do firm jak i osób fizycznych. Osoby prywatne do niedawna były wyłączone z tego rodzaju finansowania, jednak coraz więcej firm najmu długoterminowego otworzyła się na tę grupę docelową o ogromnym potencjale.

Jedną z najważniejszych cech wynajmu długoterminowego samochodów jest fakt, że płacimy jedynie ratę rekompensującą utratę wartości pojazdu, nie spłacając całości auta. Z góry znamy cenę wykupu po okresie użytkowania i możemy auto pozostawić lub wykupić na własność. Druga opcja nie jest niestety dobrym rozwiązaniem gdyż musimy pamiętać, że finansującemu nie zależy na tym byśmy wykupili auto – często zdarza się więc, że wartości odkupu są zawyżone względem wartości rynkowej. Pojazdy zjeżdżające po kontrakcie są łakomym kąskiem dla wielu klientów sprzedawanym jak świeże bułeczki na placach aut poleasingowych. Taki pojazd posiada dotychczas jednego właściciela, pełną historię serwisową, relatywnie niewielki przebieg, ewentualne szkody naprawiane w autoryzowanych serwisach blacharsko-lakierniczych. Samochody poleasingowe stały się więc nie lada „okazją”, w szczególności wśród klientów indywidualnych.

Oprócz raty pokrywającej jedynie utratę wartości, czyli tzw. RV (residual value) w cenie zawarty mamy serwis auta. Ten w zależności od częstotliwości interwałów przeglądowych umawiany jest w autoryzowanych serwisach, gdzie Klient przyjeżdża na umówioną godzinę nie płacąc już za usługę serwisową.

Podobnie sprawa ma się z ubezpieczeniem auta. W miesięczną ratę wynajmu długoterminowego wliczony jest pełny pakiet ubezpieczenia tj. OC, AC, NNW. Najważniejszą zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że ubezpieczonym jest CFM – nie klient, dzięki czemu w przypadku szkody nie tracimy zniżek. Minusem może być to, że mamy w umowie udział własny w szkodzie, dlatego musimy dokładnie przeczytać umowę z finansującym zanim zdecydujemy się skorzystać z jego usług.

Dodatkowy komplet opon zimowych wraz z wymianą i przechowaniem brzmi zachęcająco. Nie musimy martwić się tym co zrobimy z oponami z poprzedniego sezonu, jakie kupimy i gdzie wymienimy. Jesteśmy umawiani przez doradców na serwis i przyjeżdżamy na gotową usługę, za którą już nie płacimy. Z reguły komplet dodatkowych opon przeznaczony jest na +/- 50 000 km, jeśli więc mamy w kontrakcie roczny przebieg tej wartości a kontrakt opiewa na 3 lata, to znaczy że otrzymamy 3 komplety dodatkowego ogumienia.

Ostatnią rzeczą wartą uwagi jest assistance z autem zastępczym. Pomimo faktu, że tego rodzaju usługę przy nowych autach gwarantuje nam producent samochodu, tutaj mamy dodatkową korzyść w postaci auta zastępczego. W zależności od wybranego wariantu możemy otrzymać auto ekwiwalentnej klasy na 7 dni lub więcej. Usługa ta, tak jak poprzednie wliczona jest w wysokość raty miesięcznej.

Wydawać by się zatem mogło, że zarządzanie flotą pojazdów jest bardzo wygodnym rozwiązaniem. To prawda, jednak musimy pamiętać że kłopoty mogą pojawić się przy zwrocie samochodu finansującemu. Będzie on od nas oczekiwał abyśmy oddali auto w nienagannym stanie, dokładnie opisując możliwe szkody, czyli tzw. zużycie ponadnormatywne w dokumencie o nazwie Przewodnik Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu. Nie możemy się dziwić takiemu podejściu, gdyż finansujący bierze niejako „na siebie” dalszą odsprzedaż użytkowanego przez nas auta. Prostym sposobem na pozbycie się szkód jest zgłaszanie każdorazowo szkody z autocasco i natychmiastowa naprawa. Można również skorzystać z usług autodetalingu, coraz popularniejszego w naszym kraju.

Reasumując długoterminowy wynajem aut jest bardzo komfortowym rozwiązaniem, które pozwoli nam dokładnie oszacować koszty posiadania pojazdu. Płacąc jedną, stałą ratę nie musimy się martwić o serwis, ubezpieczenie, opony. W ujęciu procentowym taka forma finansowania wychodzi drożej niż tradycyjny leasing, ale wygoda kosztuje 😉

Nie tylko duże floty, ale również mikroprzesiębiorcy a także osoby fizyczne mogą starać się o taką formę finansowania pojazdu, w której to jesteśmy użytkownikami a nie właścicielami auta. To swego rodzaju wypożyczalnia aut, która oszczędza nam czas, a także stres związany z posiadaniem i obsługą bieżącą samochodu.

Czy to forma dla każdego? To pytanie pozostawiamy Wam drodzy kierowcy 🧐

Call Now Button

Zostaw nam kontakt do siebie!
Oddzwonimy niebawiem i odpowiemy na Twoje pytania!

 

......lub naciśnij krzyżyk w prawym górnym rogu 😉 

Numer telefonu będziemy wykorzystaywać tylko na cele wykonania połączenia. Polityka Prywatności

Dziękujemy!
Oddzownimy wkrótce!