WLTP – CENY AUT
Czasy wyższych cen w salonach – czyli o wpływie norm emisji spalin wg. WLTP (ang. Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicle Test Procedure).
 
Każdy kto obserwuje rynek motoryzacyjny na przestrzeni ostatnich lat zauważył z pewnością, że rokrocznie ceny tych samych modeli, niezależnie od marki (nawet jeśli nie było w między czasie liftu) znacznie się zmieniły. Co spowodowało takie podwyżki?
CZEMU JEST I BĘDZIE DROŻEJ?
 
Rzecz jasna składowych, które mają wpływ na zmiany cen jest wiele, lecz w głównej mierze przyczyniły się do tego nowe normy emisji spalin do atmosfery, dzięki zupełnie nowemu systemowi testowania pojazdów. Badania wg. norm WLTP są wykonywane przede wszystkim w warunkach drogowych, nie w zamkniętych pomieszczeniach bez odpowiedniego tarcia (jazda na rolkach oraz oporu powietrza) tak jak miało to miejsce do tej pory.
ZALETA WLTP
 
Tego rodzaju badania mają jedną ważną zaletę – są o wiele dokładniejsze w pomiarach, dzięki czemu w katalogach i cennikach nowych samochodów – w rubryce „spalanie” nie znajdziemy już tak absurdalnych danych jak miało to miejsce wcześniej. Bardzo często dane katalogowe dotyczące spalania miały się nijak do rzeczywistości, dotyczyło to wszystkich marek, bez wyjątku.
WADY NOWYCH PRZEPISÓW EMISJI CO2
 
Jednak zawsze kij ma dwa końce. Dostosowanie się producentów do coraz niższych norm emisji CO2 wymagało nierzadko zmiany całych linii produkcyjnych. Wprowadzone zostały systemy technologiczne tj. filtry DPF, roztwór mocznika w silnikach diesla (Adblue), system odsysania oparów spalin ze zbiornika (EVAPO), odłączanie dwóch cylindrów podczas jadzy i wiele innych.
ZNIKAJĄCE Z RYNKU MODELE AUT
 
W skutek restrykcji koncerny częściowo zawiesiły produkcję niektórych modeli. Tak na przykład w gamie marki Kia nie znajdziemy kultowego już przedstawiciela segmentu D, czyli Kia Optima. Również Hyundai zaprzestał produkcji modelu i40, który był odpowiedzią koreańskiego producenta na zapotrzebowanie w tym segmencie. Najbardziej poważny krok uczyniła jednak marka Infinity, która postanowiła całkowicie wycofać produkcję z Europy. Auta tej marki nadal jednak będą znajdowały nabywców poza starym kontynentem.
MARKI AZJATYCKIE A WLTP
 
Dlaczego tak się dzieje? Dla marek „pozaeuropejskich” jesteśmy tak naprawdę marginalnym rynkiem zbytu. Dla Toyoty Europa stanowi ok. 10% całkowitej sprzedaży – najwięcej tych aut porusza się w Azji oraz Ameryce. Producentom bardziej opłaca się więc zawiesić produkcję, niż dostosowywać się do panujących wyłącznie u nas norm. Wszak w dalszym ciągu w Rosji spotkamy benzynę bezołowiową 78 oktanów, a w USA ropę kupujemy w galonach, tankując nią 5 litrowe jednostki napędowe V6, V8 a czasem i V12.
SILNIKI WOLNOSSĄCE
 
Fani silników benzynowych z pewnością zauważyli, że z dostępnej gamy „wolnossaków” pozostała już tylko śladowa ilość tych jednostek. Mniejsza pojemność silnika oraz dodanie turbiny – to sposób na zachowanie dynamiki przy jednoczesnym oszczędzaniu paliwa. Przykład?
 
Silnik 1.6 GDI 132KM (klasyczna jednostka napędowa koreańskiego producenta). to dokładnie ten sam silnik co 1.6 T-GDI 177KM tylko z dodaną turbiną. Przykładów jest wiele, ale co z nich wynika?
CO W ZAMIAN?
 
W zamian za wycofane z produkcji silniki, część koncernów stworzyła nowe jednostki napędowe. Jaki wpływ finalnie na cenę pojazdu miały te zmiany, chyba nie musimy tłumaczyć 🙂 Wyższe koszty produkcji = drożej dla przeciętnego Kowalskiego, wszak wszyscy wiemy kto za te zmiany zapłaci 🙂
WPYW NA ŚRODOWISKO
 
Nie nam oceniać słuszność wybiórczego traktowania środowiska, ale co jednego jesteśmy zgodni – taniej nie będzie, to pewne.
 
Dlatego coraz większą rolę odgrywały będą formy finansowania samochodów tj. wynajem długoterminowy, leasing czy kredyt samochodowy. Czasy, kiedy Kowalski przychodził do salonu z „reklamówką kasy” i wyjeżdżał nowym autem odeszły w zapomnienie.
PODSUMOWANIE
Tak więc widzisz drogi czytelniku, że nowe normy emisji CO2 do atmosfery niosą za sobą zarówno dobre jak i złe strony. Jak wszystko z czym mamy do czynienia w życiu. Dbałość o środowisko jest niewątpliwie bardzo ważnym elementem życia społecznego, niemniej warto abyśmy wszyscy o to środowisko dbali. Nie ma najmniejszego powodu by Europa była w tej kwestii pionierem, jeśli nie idą w ślad za nią pozostałe kontynenty. Amerykańskie auta nadal produkowane są z wielolitrażowymi jednostkami napędowymi, w Rosji nadal można kupić na stacjach benzynę 78 oktanową. Czy zatem dobrze robimy? Odpowiedź pozostawiamy Wam.
Zachęcamy do przeczytania artykułu Auto Świat dotyczącego konsekwencji WLTP WLTP czym to grozi?
Zobacz także pozostałe artykuły Informacje ze świata motoryzacji
 
Call Now Button