TANI LEASING – CZYLI JAKI?

Prowadzisz działalność i w końcu nadszedł czas by zakupić wymarzone auto na firmę. Twoja decyzja padła na leasing operacyjny, ponieważ należysz do osób, które chcą „mieć” a nie tylko „użytkować” samochód płacąc stałą ratę, by później zwrócić pojazd finansującemu. Nie ma nic złego w takim podejściu, każdy z produktów finansowania aut – czy to leasing, czy wynajem długoterminowy – ma swoje plusy i minusy. Jak wszystko.

Poszukiwania zaczynasz od przeglądania stron internetowych, mnóstwa konfiguracji w kalkulatorach leasingowych – wszystko po to, by znaleźć najlepsze dla siebie rozwiązanie, czyli tani leasing. Co znaczy zatem słowo tani? Czy wiesz na co należy zwrócić uwagę aby nie wpaść w pułapkę?

PUŁAPKI MYŚLENIA „TANIEGO” ROZWIĄZANIA

Na myśl nasuwa się świetna książka izraelsko-amerykańskiego psychologa i ekonomisty – Daniela Kahnemana pt. Pułapki Myślenia. Polecamy ją wszystkim tym, którzy wierzą w to co widzą na „pierwszy rzut oka”. Tak jak w przytoczonej powyżej książce, tak i w świecie finansów – zawsze warto zagłębić się nieco bardziej w interesujący nas temat, niż tylko powierzchownie przejrzeć i zaakceptować dane, które są nam przedstawiane przez Doradców Bankowych. Bowiem może się okazać, że tani leasing wcale nie będzie dla nas taki tani jak go malują.

SUMA OPŁAT LEASINGU – OPROCENTOWANIE

Doświadczenie pokazuje, że znaczna większość osób skupia się wyłącznie na sumie opłat leasingu, czyli oprocentowaniu. Otóż nikt nie zaprzecza, że wartość procentowa opłat leasingowych jest istotną rzeczą, jednak nie najważniejszą. Zaraz przedstawimy ku temu argumenty.

Jako przykład weźmy standardowy samochód średniej klasy C – przyjmijmy jego wartość na 60 000 zł netto. Auto chcemy finansować na 48 m-cy, czyli 4 lata. Dla tej wartości 1% to 600 zł netto, podzielone przez 48 m-cy daje nam 12.50 zł netto / m-c. Tak więc nasze 1% to niecałe 13 zł do każdej raty. Czy zatem warto szukać wyłącznie najniższego oprocentowania? Jakie pułapki czyhają na nas przy takim postrzeganiu taniego leasingu?

LEASING 101% – CZY NA PEWNO?

Chyba nie ma osoby, która nie widziałaby w mediach wzniosłych haseł reklamowych o leasingu 101% czy 102%. To rozwiązanie na pierwszy rzut oka wydaje nam się „okazją”, której nie można odmówić. Warto jednak wziąć pod lupę nieco szersze spektrum bo jak zwykle i w tym przypadku diabeł tkwi w szczegółach.

  • Po pierwsze dość częstą praktyką jest fakt, że dealerzy proponują niskoprocentowe leasingi w oparciu wyłącznie o sztywne parametry tj. wpłata własna, okres, wykup. Chcąc dopasować te parametry do naszych możliwości okazuje się, że nie łapiemy się na super ofertę leasingu. Głównym czynnikiem pozwalającym uzyskać tak niskie oprocentowanie jest wysoka wpłata własna,która może sięgać nawet 45%.
  • Po drugie zazwyczaj auto z promocyjnym finansowaniu jest po prostu droższe niż auto, które chcielibyśmy zakupić w leasingu zewnętrznym!!! Znaczy to tyle, że chcąc mieć leasing na 101% zapłacisz więcej za samo auto w postaci niższego rabatu, także niskie oprocentowanie i tak oddasz poprzez wyższą cenę pojazdu. Fakt ten wynika z polityki sprzedażowej danej marki i finansujących jej stocki banków. Może się więc okazać, że auto które mógłbyś nabyć za 60 000 zł netto w leasingu zewnętrznym, w leasingu 101% będzie warte 65 000 zł netto.
  • Po trzecie należy zwrócić uwagę na jedną ważną rzecz – czy leasing 101% osiągamy od wartości auta przed rabatem, czy po rabacie. Nie tak dawno mieliśmy przypadek Klientki, która skuszona tanim leasingiem przez handlowca z salonu, przejrzała na oczy dopiero po przeczytaniu OWUL czyli Ogólnych Warunków Umowy Leasingu. Okazało się, że owe 101% było liczone od ceny katalogowej, a nie ceny po rabacie!

TABELA OPŁAT I PROWIZJI 

Równie ważnym elementem, na który należy zwrócić uwagę jest TOiP – czyli Tabela Opłat i Prowizji. Dotyczy ona wszystkich ukrytych kosztów, które możemy ponieść podczas realizowania umowy leasingowej. Należy pamiętać, że w okresie finansowania auto jest własnością banku, które przechodzi w naszą własność dopiero po spłaceniu ostatniej raty wykupu. Dzięki temu banki mogą nałożyć opłaty „z kosmosu” np. za przesłanie do nas mandatu z fotoradaru, który przecież przychodzi na właściciela pojazdu, czyli bank – dopiero później jest wysyłany do nas. Niektóre z banków oferują Klientom zryczałtowaną opłatę za TOiP, ale należy dokładnie się przyjrzeć jakie są wyłączenia, bo z reguły zawsze jakieś są.

TANI LEASING A OBOWIĄZKOWE UBEZPIECZENIE KOMUNIKACYJNE

Możemy również spotkać się z sytuacją, gdy dostaniemy bardzo dobre warunki leasingu, ale finansujący niejako wymusi na nas zakup swojego ubezpieczenia OC/AC/NNW. Rzecz jasna warunki finansowe tego ubezpieczenia nie będą już takie atrakcyjne jak byśmy sobie tego życzyli. Tego rodzaju praktyka znów pokazuje, że tani leasing jest tylko zwykłym chwytem marketingowym przyciągającym osoby, które nie do końca potrafią policzyć ile będzie ich takie rozwiązanie finalnie kosztowało.

PODSUMOWANIE

Jak widzisz powyżej Drogi Czytelniku, jest wiele pułapek z którymi możesz się spotkać wierząc ślepo w komunikowane medialnie reklamy. Nie chcemy Cię absolutnie zniechęcać, jednak weź pod uwagę że leasing jest dość złożonym zagadnieniem i nie powinieneś sugerować się jedynie procentową sumą opłat. Czasem warto policzyć sobie wszystkie składowe leasingu, bo może okazać się że oferta na pozór droższa – finalnie będzie dużo lepszym rozwiązaniem bez ukrytych kosztów i niespodzianek. Decyzję jak zwykle pozostawiamy Tobie.

BONUS – RATING FIRM LEASINGOWYCH

Na koniec przygotowaliśmy dla Ciebie coś ciekawego. Jakiś czas temu sporządzony został rating firm leasingowych, które są dostępne na naszym rynku. Celem tego badania było sprawdzenie firm leasingowych pod kątem przejrzystości i przystępności Ogólnych Warunków Umów Leasingowych dla leasingobiorcy. Firmy leasingowe dostały oceny ratingu od A do F, gdzie A oznacza najlepszy wynik a F najgorszy. Polecamy zapoznać się z tym artykułem by bardziej świadomie podjąć decyzję o wyborze podmiotu finansującego nasz pojazd.

Rating firm leasingowych – przeczytaj co mają do powiedzenia eksperci

Jak zwykle zapraszamy też do naszego Bloga, którego tworzymy po to byś miał / miała lepszą wiedzę na temat finansowania pojazdów 🔽

BLOG – Aktualności ze świata motoryzacji

Call Now Button