SPADEK WARTOŚCI POJAZDU

Spadek wartości pojazdu to niewątpliwie jeden z kluczowych elementów, który ma wpływ na cenę samochodu używanego. Szacuje się, że nowy samochód po przekroczeniu bram salonu traci kilka procent wartości początkowej. Z każdym kolejnym miesiącem wartość resztowa (WR lub z ang. RV, czyli Residual Value) postępuje w miarę stabilnie. Oczywiście nie da się zamknąć w „stalowej ramie” utraty wartości każdego auta w taki sam sposób. Na utratę wartości wpływ mają czynniki takie jak: segment pojazdu (auta klasy Premium tracą mniej), marka, model, wyposażenie etc. Są jednak ogólnie przyjęte normy, którymi posługują się np. Towarzystwa Ubezpieczeniowe chociażby w celu wyliczeń wartości odszkodowania z Autocasco czy Ubezpieczenia GAP.

UŻYWANY SAMOCHÓD ZA POŁOWĘ CENY POCZĄTKOWEJ

Powstaje pewnego rodzaju dylemat, który każdy z nas może ocenić według własnego uznania. Czy warto kupować nowe auto skoro 3 letni pojazd możemy nabyć za niemal połowę jego ceny początkowej? To zależy. Z jednej strony decydując się na 3 letnią „używkę” kupujemy zazwyczaj auto od pierwszego właściciela, serwisowane w ASO (gwarancja producenta w okresie jej trwania wymaga serwisów w autoryzowanych stacjach), nierzadko z relatywnie niewielkim przebiegiem. Dość często zdarza się, że są to auta wykupione z leasingu gdzie właściciel kwotą wykupu przeniósł własność pojazdu z banku na rzecz prowadzonej działalności. Z drugiej jednak strony kupujemy samochód, którego tak naprawdę sposób użytkowania przez poprzedniego użytkownika był nieznany. Skoro auto było na gwarancji a użytkownik wiedział, że docelowo po okresie leasingu będzie chciał je sprzedać – mógł w sposób niekoniecznie delikatny obchodzić się z pojazdem. Dlatego też nie ma jednoznacznej odpowiedzi na postawione pytanie.

Warto jednak zainteresować się takim rozwiązaniem jeśli nie chcemy przepłacać.

JAK OCHRONIĆ SIĘ PRZED NIETRAFNYM ZAKUPEM

Gdy już zdecydujemy, że nie chcemy płacić 100% wartości za nowe auto i zainteresujemy się kupnem „używki” – należy sprawdzić dokładnie historię serwisową pojazdu przed jego zakupem. Zdarza się bowiem, że nawet nowe auta które wyjechały prosto z salonu borykają się z powracającymi usterkami. Sprzedający nie mający nic do ukrycia powinien podać numer nadwozia, czyli VIN pojazdu. Każdy Autoryzowany Salon konkretnej marki, którą chcemy nabyć powinien bez problemu sprawdzić historię serwisową tego egzemplarza. Warto również skorzystać z badania na stacji diagnostycznej lub sprawdzić auto przed zakupem w autoryzowanym serwisie. W tych miejscach sprawdzimy nie tylko historię ale również aktualny przebieg, który podczas przeglądów okresowych jest wpisywany do systemu.

Przebieg auta możemy sprawdzić również w Centralnej Bazie Ewidencji Pojazdów i Kierowców CEPiK. Link znajduje się poniżej 👇

Raport z Historii Pojazdu

 

Call Now Button