OGRANICZENIA W PRODUKCJI NOWYCH SAMOCHODÓW

Dostępność nowych aut na rynku w ostatnim czasie uległa radykalnej zmianie. Wydłużające się raz po raz terminy dostawy do Polski z europejskich fabryk nie napawają optymizmem. Wie o tym każdy, kto zamówił auto do produkcji lub czeka na odbiór swojego wymarzonego pojazdu. Na niektóre modele będziemy musieli poczekać nawet pół roku. Część zamówień produkcyjnych w fabrykach została drastycznie ograniczona. Dlaczego?

BRAK DOSTĘPNOŚCI PÓŁPRZEWODNIKÓW

Wszystkiemu winien jest brak podzespołów a w zasadzie półprzewodników, z których producenci korzystają zarówno do budowy automatycznych skrzyń biegów, jak i wielu pozostałych elementów układów elektronicznych w niemal wszystkich nowoczesnych pojazdach. Według raportu IBRM Samar, braki produkcyjne tychże części przyczyniły się do opóźnienia dostaw niemal 500 000 samochodów na całym świecie. Zmiany te będą odczuwalne nie tylko w bieżącym roku, ale także w roku 2022.

DOSTAWY ELEKTROCZĘŚCI Z AZJI 

Szacuje się, że około 70% podzespołów elektronicznych importowanych jest z Azji, konkretnie z Chin i Tajwanu. W związku z pandemią COVID-19 w sposób widoczny spowolnił się transport do Europy, a kolejne widmo fali zachorowań i lockdown’u zdają się jeszcze bardziej komplikować sytuację. Biorąc pod uwagę, że przemysł motoryzacyjny odpowiada za około 37% popytu na podzespoły elektroniczne, ograniczenie dostaw tych części może mieć katastrofalne skutki.

WSTRZYMANIE PRODUKCJI W FABRYKACH EUROPEJSKICH

Obecnie widmo czasowego wstrzymania produkcji jest coraz silniejsze. Fabryka Volkswagena w Poznaniu planuje zaprzestanie produkcji na okres około 2-3 tygodni. Dotyczyć to będzie niemal wszystkich produkowanych obecnie modeli, z wyłączeniem VW Craftera. Także Japończycy odczuwają na własnej skórze braki w dostępności części. Od grudnia fabryka Toyoty w Turcji planuje wstrzymać produkcję na kilka tygodni. To właśnie tam produkowany jest m.in. model C-HR. Turecka fabryka koreańskiego koncernu Hyundai i Kia również ma spore opóźnienia. Produkowany tam model i20 oraz Rio mają obsuwy czasowe rzędu kilku miesięcy.

Czy straty związane z brakiem dostępności części uderzą tylko w rynek motoryzacyjny? Oczywiście nie, podobna sytuacja dotyczy np. producentów drukarek i sprzętu biurowego.

Więcej na ten temat znajdziecie w artykule🔽

Brak dostępności półprzewodników

Call Now Button