spis treści
ToggleCzy limit kilometrów w wynajmie długoterminowym wpływa na wysokość raty? Każdy kto rozważa finansowanie wynajmem długoterminowym przed przystąpieniem do wyceny z pewnością spotka się zapytaniem o przebieg roczny pojazdu. Jest to jeden z kluczowych czynników, na podstawie którego liczona jest wysokość raty. Limit kilometrów w wynajmie długoterminowym określa bezpośrednio wartość auta na koniec kontraktu, czyli ocenia tzw. wartość rezydualną pojazdu.
Zasada jest prosta, im większy przebieg deklarujemy tym wartość auta po okresie wynajmu będzie mniejsza, co za tym idzie miesięczna rata będzie wyższa zgodnie z założeniem, że rata w wynajmie obliczana jest od różnicy pomiędzy wartością początkową a wartością końcową pojazdu. Jest to jeden z powodów, dla którego wynajem długoterminowy opłacalny jest głównie przy relatywnie niewielkich przebiegach. Auto, w którym deklarujemy przebieg roczny na poziomie 50 000 km – po 4 latach finansowania z przebiegiem 200 000 km będzie niewiele warte na rynku wtórnym, dlatego też miesięczna rata może w tym przypadku nie być zachęcająca. Wyższy przebieg oznacza również częstsze interwały przeglądowe co z kolei przekłada się bezpośrednio na wzrost kosztów raty serwisowej.
Deklarując finansującemu limit kilometrów w wynajmie długoterminowym podajemy szacowaną wartość przebiegu w skali roku. Nie oznacza to jednak, że w przypadku przekroczenia limitu rocznego auto zostanie unieruchomione a my nie będziemy mogli korzystać dalej z auta. Tak naprawdę przebieg roczny jest pewnym ułatwieniem dla korzystającego gdyż docelowo ów użytkownik pojazdu będzie rozliczany na koniec umowy z przebiegu całkowitego!
Oznacza to, że deklarując 20 000 km rocznie mamy tak na prawdę do dyspozycji 60 000 km w ciągu 3 lat, 80 000 km w ciągu 4 lat etc. Przy zdaniu pojazdu finansującemu będzie brany pod uwagę przebieg aktualny z całego okresu użytkowania.
Przy wycenie kalkulacji wynajmu długoterminowego lepiej dobrze zastanowić się jaki przebieg auto będzie pokonywać w czasie użytkowania. Zaniżenie przebiegu w celu uzyskania niższej raty i deklaracja niższego przebiegu niż ten, który będzie w rzeczywistości może nas drogo kosztować. Tabele Opłat i Prowizji przewidują opłaty za tzw. nadkilometraż – czyli każdy dodatkowy kilometr przejechany przez auto ponad limit deklarowany w umowie. Stawki za nadkolometraż mogą być różne, wahają się często od 30 gr do nawet 70 gr / km!
Na szczęście jest sposób, który pozwoli nam uniknąć wysokich kosztów przekroczenia limitu kilometrów w wynajmie długoterminowym. Większość firm finansujących dopuszcza możliwość aneksowania umowy i rekalkulacji raty miesięcznej. Aktualizując przebieg roczny co prawda narazimy się na możliwość zapłacenia wyższej raty, jednak docelowo takie rozwiązanie będzie dla nas o wiele tańsze niż płacenie za nadkilometraż. Aneks ( o ile Tabela Opłat i Prowizji nie stanowi inaczej) raz w ciągu całej umowy można wygenerować bezpłatnie. To dość istotne gdyż często nie jesteśmy w stanie określić dokładnego przebiegu, który musimy znać już na początku zanim zawrzemy umowę wynajmu długoterminowego.
Decydując się na formę finansowania wynajmem długoterminowym musimy zatem ustalić jaki limit kilometrów będzie dla nas najbardziej optymalny. Jeśli podamy zbyt dużą wartość, rata wynajmu będzie odpowiednio wyższa, jeśli zaś podamy za niski limit kilometrów, będziemy dopłacać za tzw. nadkilometraż. Najbardziej korzystnym rozwiązaniem w tej kwestii będzie policzenie średniego limitu kilometrów w ciągu ostatnich kilku lat. Do tej wartości możemy dodać co najwyżej 5 000 kilometrów, gdyż zwiększać lub zmniejszać limit możemy dokonując przeskoku o taką właśnie ilość kilometrów.
Jeśli masz pytania dotyczące wynajmu długoterminowego, skontaktuj się z nami. Nasi Eksperci doradzą Ci najlepsze rozwiązanie!
Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie długoterminowym? Która z form finansowania będzie korzystniejsza pod względem fiskalnym? Na to pytanie próbuje...
Leasing bez wpłaty własnej często kojarzony jest z wynajmem długoterminowym, w którym opłata wstępna nie jest wymagana. Czy w przypadku...
Wakacje kredytowe na samochód W tym artykule dowiesz się, czy możliwe jest zawieszenie spłat raty kredytu (tzw. wakacje kredytowe) wziętego...
WLTP – CENY AUT Czasy wyższych cen w salonach – czyli o wpływie norm emisji spalin wg. WLTP (ang. Worldwide...
W dzisiejszych czasach elastyczność i dostęp do zasobów materialnych są kluczowe dla dynamicznie rozwijającego się biznesu. Dlatego coraz więcej przedsiębiorców...
rynek motoryzacyjny w dobie pandemii – światełko w tunelu? Jak wygląda rynek motoryzacyjny w dobie pandemii? Czy aby nie za...
Ograniczona dostępność nowych aut odbiła się echem także na motoryzacyjnym rynku wtórnym. Szacuje się, że w 2022 roku ceny samochodów...