Kiedy najlepiej kupić samochód?

kiedy najlepiej kupić samochód? – kryzys w 2022 roku

18 kwietnia 2022 | Krystian Młyński

Kiedy najlepiej kupić samochód? – kryzys w 2022 roku

Światowy kryzys dostępności aut – czyli kiedy najlepiej kupić samochód

Odpowiedź na pytanie „kiedy najlepiej kupić auto” jest o tyle trudna, że zmienia się w zależności od okoliczności rynkowych. O trwającym od początku pandemii kryzysie półprzewodników elektronicznych pisaliśmy w poprzednich artykułach (zobacz: „jak długo trzeba czekać na nowe auto z salonu?” oraz „ograniczenia w produkcji nowych samochodów„). Niemniej to właśnie ten okres zapoczątkował znaczne zachwianie na rynku motoryzacyjnym. W tamtym czasie nikt nie wyobrażał sobie, że sytuacja z brakiem dostępności pojazdów będzie miała charakter trwały. Rynek notował spadki sprzedaży, by po kilku miesiącach odbijać sprzedaż w znacznie większym stopniu niż w latach poprzednich. Tego rodzaju sinusoida nie zwiastowała jednak tego co miało nadejść później, czyli konfliktu na wschodzie. Niewielu z nas miało wtedy świadomość, że Ukraina grała znaczącą rolę w dostawie gazów szlachetnych służących do produkcji samochodów. Nie tylko rynek motoryzacyjny, ale całe światowe gospodarki wpadły w poważną recesję ograniczając międzynarodowy przepływ dóbr pomiędzy wschodem a zachodem.

Mniej samochodów na rynku w 2022, czyli drożej

Ograniczona dostępność na rynku zawsze zwiastuje wzrost cen. Dotyczy to nie tylko samochodów, ale w zasadzie każdego produktu lub usługi, którą cechuje niedobór. Bardzo dobrym przykładem są ceny paliw, które systematycznie rosną od czasu rozpoczęcia inwazji na Ukrainę. Uzależnienie wielu krajów Europy od rosyjskich dostaw paliw płynnych spowodowało, że nagłe odcięcie od źródła wywołane embargiem wywróciło do góry nogami łańcuch dostaw. Paliwa importowane z bardziej odległych krajów nie tylko nie zapewniają pokrycia całości zapotrzebowania, ale ich transport drogą morską jest znacznie bardziej kosztowny.

Niższa podaż i rosnące koszty produkcji oraz zapotrzebowanie wywołują lawinę wzrostu cen. Tak też stało się z cenami nowych oraz używanych samochodów. Każdy, kto dziś poszukuje auta dostrzega, że ceny rosną niemalże z miesiąca na miesiąca a rabaty w salonach samochodowych są ograniczane coraz bardziej. Niestety z taką sytuacją będziemy musieli zmierzyć się w następnych latach. Dlaczego?

Mniejsza produkcja samochodów sposobem na wyższe koszty

Auta drożeją między innymi z uwagi na wzrost kosztów produkcji, ten z kolei spowodowany jest rosnącymi cenami części i podzespołów. Swoją cegiełkę dokłada sytuacja na rynku paliw oraz głęboka recesja światowej gospodarki – czyli wyższy koszt pieniądza. Taka kumulacja niestety nie wróży nic dobrego w najbliższej przyszłości. Efektem jest ograniczenie wolumenu produkcji samochodów. Diametralnie zmienia się również polityka sprzedażowa wszystkich dostępnych na rynku marek motoryzacyjnych. Ograniczanie rabatów oraz wzrost cen katalogowych są niczym innym, jak tylko pokłosiem tego co będzie czekało nas w następnych latach. Producenci, importerzy i w końcu dealerzy przyjmują nową taktykę – produkować mniej i sprzedawać z wyższą marżą. Zapotrzebowanie na nowe auta jest na tyle wysokie, że każde wyprodukowane auto niemal „schodzi na pniu”, rzadko kiedy stoi w salonie dłużej niż kilka tygodni. Skoro można sprzedawać mniej a zarabiać więcej to po co wracać do poprzedniego stanu?

To kiedy najlepiej kupić samochód?

Nawet jeśli sytuacja związana z brakiem dostępności podzespołów zmieni się na tyle, że będzie w stanie zapełnić bieżące zapotrzebowanie – miną kolejne lata. Nawet jeśli Unia Europejska zgodnie z zapowiedziami zbuduje własne fabryki półprzewodników do 2027 roku, zapełnienie powstałej w obecnym czasie luki zajmie sporo czasu. Nawet jeśli konflikt na wschodzie zakończy się w miarę szybko a światowe gospodarki zaczną znów się rozrastać, powrót do pierwotnej dynamiki zajmie zbyt długo. W dodatku tak jak nie da się „odzobaczyć” tego co już się widziało, tak samo mało prawdopodobne jest, że ceny nowych i używanych samochodów spadną do okresu sprzed minionych lat. Mówiąc wprost – musimy przygotować się na to, że będzie drogo.

Dlatego w naszym przekonaniu najlepszy moment na zakup nowego lub używanego auta jest właśnie teraz. Sytuacja, w której auta nie tracą na wartości a wręcz ich wartość wzrasta jest sytuacją bez precedensu. W nowych okolicznościach okazuje się bowiem, że auto staje się dla nas nie kosztem a inwestycją. Kupując nowe auto z salonu, nawet jeśli nie otrzymaliśmy od dealera oczekiwanego rabatu – możemy sprzedać je za jakiś czas co najmniej za cenę, za jaką je kupiliśmy, a często nawet uda się nam zarobić.

Jeśli więc dysponujemy środkami na zakup samochodu, warto rozważyć przytoczone w tym artykule argumenty.


porozmawiaj z motoekspertem o dostępnych możliwościach i aktualnej ofercie, zadzwoń lub napisz wiadomość na www.motofinansowanie.pl/kontakt

bądź na bieżąco i obserwuj nasze social media!

Ostanie artykuły

korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie
blog

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

wynajem długoterminowy
Wiedza o formach finansowania pojazdów

wynajem długoterminowy dla osób prywatnych

auto pod leasing, auto za 55 tys w leasingu wynajem długoterminowy, długoterminowy, długoterminowy samochodów, długoterminowy wynajem samochodów, firmy leasingowe, kalkulator leasingowy, leasing dla firm, leasing kalkulator, leasing konsumencki kalkulator, leasing na auto, leasing samochodu kalkulator, najem długoterminowy, prywatny leasing, samochody w leasing dla firm, Słowo kluczowe, wynajem, wynajem aut długoterminowy, wynajem długoterminowy aut, wynajem długoterminowy samochodów cennik, wynajem długoterminowy samochodów dla osób fizycznych, wynajem samochodów
Wiedza o formach finansowania pojazdów

Wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny

Samochody dostawcze - wynajem czy leasing
Wiedza o formach finansowania pojazdów

samochody dostawcze – wynajem czy leasing?

Wiedza o formach finansowania pojazdów

rynek motoryzacyjny w dobie pandemii

Pozostałe artykuły

korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie długoterminowym? Która z form finansowania będzie korzystniejsza pod względem fiskalnym? Na to pytanie próbuje...

Kredyt dla pracujących za granicą

Kredyt dla pracujących za granicą?

Z tego artykułu dowiesz się czy pracując za granicą masz możliwość otrzymania kredytu na auto w Polsce. Dowiesz się także...

WLTP

WLTP a ceny aut w salonach samochodowych

WLTP – CENY AUT Czasy wyższych cen w salonach – czyli o wpływie norm emisji spalin wg. WLTP (ang. Worldwide...

stałe oprocentowanie kredytu samochodowego 2022

stałe oprocentowanie kredytu samochodowego 2022

Stałe oprocentowanie kredytu samochodowego 2022 Nie bez przyczyny w ostatnim czasie fraza „stałe oprocentowanie kredytu samochodowego” jest jedną z najczęściej...

hybryda czy miękka hybryda

Hybryda czy miękka hybryda

Od dłuższego czasu w branży motoryzacyjnej obserwujemy ekologiczny wyścig pomiędzy róznymi producentami samochodów osobowych. Pojazdy z różnych segmentów, począwszy od...

jak zaplanować bezpieczną podróż autem z dzieckiem 

Mamy środek lata, sezon wakacyjny w pełni. Zdecydowana większość z nas planuje w tym czasie wyjazdy w dalsze lub bliższe...

Samochody dostawcze - wynajem czy leasing

samochody dostawcze – wynajem czy leasing?

Czy samochody dostawcze warto finansować wynajmem długoterminowym? A może lepiej skorzystać z tradycyjnego leasingu operacyjnego? W tym artykule dowiesz się,...

wartość rezydualna rv

Wartość rezydualna RV – co to jest?

wartość rezydualna RV – kluczowy element do wyliczenia raty wynajmu długoterminowego Co to jest wartość rezydualna RV? O wartości rezydualnej...

Kamperem przez świat

Wakacje w kamperze – powrót mody dawnych lat? A może by tak kamperem przez świat? Hotel all inclusive z basenem,...